mandag 18. juni 2012

Lag din egen bok!

Det er alltid noe nytt og spennende som dukker opp på pinterest.com. Tutorials on nesten alt man kan tenke seg. I går fant jeg en tutorial om bokbinding av James Darrow! Jeg har allerede laget to bøker, kanskje litt på min egen måte, men det er kjempeenkelt! Så nå har jeg to kjekke paperback-skrivebøker som jeg kan skrive alle oppskriftene mine i. En slik bok kan jo også være en fin gave til noen. Det er ekstra kjekt å få noe som er hjemmelaget! Her har du en litt forkortet utgave av hvordan du kan lage din egen bok.






I dag var jeg på søstrene Grenes og fikk kjøpt det jeg trengte til å gjøre dette. Her er det du trenger til å lage din egen notatbok: Saks, limstift, superlim (det var det jeg fant på Søstrene Grenes. Det går også an å bruke vanlig papirlim, men da tar det lenger tid siden du må vente til limet er helt tørt. PS: vær forsiktig når du stikker hull på superlimet! Jeg klarte å få superlim over hele hendene...klarte og ikke henge fast i noe..), fint papir til å ha utenpå bokennål og tråd, mal til stikking av hull i hver samling av ark. 


Jeg brukte fire ark i hver samling av ark.


Legg malen inni samlingen med ark og stikk ut hullene du har målt opp. 


Begynn å sy med tråd fra utsiden av samlingen med ark. 


Slik vil det se ut på innsiden av samlingen. 


Start på neste samling av ark fra utsiden og fortsett til enden. Se overgangen mellom sammling 1 og 2.


Da fester du tråden med enden som her. Etter dette forsetter du med resten av samlingene så langt du ønsker. I hver ende av en ferdigsydd samling lager du en løkke rundt forrige overgang slik at du får litt hold. Husk at tråden må holdes stram hele tiden.

Når du har sydd ønsket antall samlinger med ark limer du dem sammen og legger den under noe tungt. Når limet er tørket kan du feste til på utsiden av boken. Jeg limte sammen to siden av boken sammen foran og bak slik at front og bak blir litt sterkere. Når bokbindet er limt fast med limstiften, limet jeg nok en side fast til     front- og bak-cover blir sterkt.

Så er er det bare å begynne å skrive!!

PS: Dersom du vil ha sidedeler (er det det det heter?) så må du huske å den på før du fester bokbindet.





 Hvis du ønsker å få en enda mer detaljert og oppskrift på å lage en bok (også hardback-skrivebok), gå til denne siden: HER

 God fornøyelse!

Ha en fortreffelig aften alle sammen!

 Klem fra Wibi

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...